Råd og utvalg

Som høyskole med et aktivt studentmiljø er det viktig å ha ulike råd og utvalg som bidrar til å sikre og videreutvikle studiekvaliteten. Her kan du lese mer om de forskjellige utvalgene og deres medlemmer.

  • Studieutvalget er et rådgivende organ for rektor i saker som angår høyskolens utdanningsvirksomhet

    Utvalget er et rådgivende organ i saker som angår utdanningsvirksomheten, og skal bidra til kvalitetssikring og utvikling av studieporteføljen. Opprettelse av nye studietilbud og/eller avvikling av eksisterende studier, samt endringer ved mer omfattende revisjon av studieprogram, skal behandles i utvalget før godkjenning i styret. Videre behandler og godkjenner utvalget årlig reviderte studieplaner. Utvalget har også ansvar for å behandle programrapporter, rapporter fra arbeidslivsgrupper og periodevise evalueringer, og skal vurdere og fremme forslag om videreutvikling av studietilbudet, særlig knyttet til studieprogram, undervisning og eksamen.

    Utvalget ledes av rektor og består for øvrig av prorektor, undervisningsleder, faglig tilsatt, en representant fra arbeidslivet og en student. Utvalget skal ha en sekretær.

  • FoU-utvalget er et rådgivende organ for styret og rektor i saker som angår forsknings- og utviklingsarbeid. Utvalget skal bidra til gjennomføring av forsknings- og utviklingsarbeid ved høyskolen og samarbeid med andre forskningsinstitusjoner som kan understøtte forskningsarbeidet ved høyskolen

    FOU-utvalgets medlemmer:

    Førsteamanuensis Kenth-Arne Hansson, leder

    Førsteamanuensis Kristian Lensjø

    Undervisningsleder David Lipsett

  • Læringsmiljøutvalget (LMU)  –  et rådgivende organ for å bedre læringsmiljøet for studentene ved NHFH.

    Styret har det overordnede ansvaret for studentenes læringsmiljø¸ og skal i samarbeid med studentsamskipnaden (SiO) legge forholdene til rette for et godt studiemiljø¸ og arbeide for å bedre studentvelferden på lærestedet, jf universitets- og høyskoleloven § 4-3. Styret har ansvar for at læringsmiljøet ved høyskolen, herunder det fysiske og psykiske arbeidsmiljø, er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd.

    Det er LMUs oppgave å bidra til at bestemmelsene i universitets- og høyskoleloven blir overholdt. Utvalget skal delta i planleggingen av tiltak vedrørende læringsmiljøet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår studentenes sikkerhet og velferd. LMU skal holdes orientert om klager som institusjonen mottar fra studenter vedrørende læringsmiljøet. LMU kan gi uttalelser om disse forholdene til styret.

    Saker vedrørende læringsmiljøet kan sendes til utvalget på post@nhfh.no.

    Meld fra til utvalget dersom:

    • Undervisningsrom, toaletter, lesesal, grupperom og andre oppholdsrom har vesentlige mangler eller feil  (lyd, lys, renhold, inneklima og luftkvalitet)
    • du har synspunkter om hvordan velferds- og studentsosiale forhold kan forbedres
    • det er andre forhold ved læringsmiljøet som påvirker din studiesituasjon negativt

    Studentene og institusjonen skal ha like mange representanter hver i utvalget. Utvalget velger hvert år leder vekselvis blant institusjonens og studentenes representanter.

    Utvalgets sammensetning studieåret 2024-2025:

    Martine N. Gateman (ansattrepresentant, leder og sekretær for utvalget)

    Tomm-Espen Strøm (ansattrepresentant)

    Adem Yavuz (studentrepresentant Nett)

    Lasse Bråten Pedersen (studentrepresentant Spania)

  • Nemnd for studentsaker skal behandle klager over enkeltvedtak i henhold til universitets- og høyskoleloven og andre saker etter styrets bestemmelse. Nemnda ved NHFH skal behandle alle klager over enkeltvedtak ved høyskolen, med unntak av klager i ansettelsessaker.

    Nemnd for studentsaker oppnevnes av styret.

    Nemnda skal ha fem medlemmer med personlige varamedlemmer. Leder og varamedlem for leder skal fylle de lovbestemte krav for lagdommere, og skal ikke være ansatt ved høyskolen. To medlemmer med personlige varamedlemmer skal være ansatt ved høyskolen, fortrinnsvis likt fordelt på representant fra administrasjon og fagavdeling. To medlemmer med varamedlemmer skal være studenter.

    Medlemmene oppnevnes for en periode av tre år med unntak av studentmedlemmene som kan oppnevnes for kortere tid hvis studietilknytningen varer under tre år, dog for minst ett år.

    Studentrepresentanter oppnevnes etter forslag fra studentenes tillitsvalgte. Ansattrepresentanter oppnevnes etter forslag fra høgskoledirektør/rektor.

    Nemndas sammensetning:

    Leder og ansattrepresentanter:
    Leder: Manuel Ødegaard
    Vara for leder: Elida Marie Sageidet

    Ansattrepresentant (fagavdeling): Kjersti Lilleberg
    Ansattrepresentant (fagavdeling, vara): Håvard Ringsevjen

    Ansattrepresentant (studieadministrasjon, sekretariat): Martine Nilsen Gateman
    Ansattrepresentant (studieadministrasjon, vara): Linn Christensen

    Studentrepresentanter:

    Studentrepresentant: Roger Warlow Braathen
    Studentrepresentant (vara): Lina Tiernan

    Studentrepresentant: Daniela Bergersen
    Studentrepresentant (vara):

    Funksjonsperiode er studieåret 2024-2025

    Hvilke saker behandler nemnd for studentsaker?

    Nemnda behandler klager over alle enkeltvedtak ved NHFH, med unntak av klager i ansettelsessaker. Et enkeltvedtak er vedtak som gjelder rettigheter og plikter for en eller evt. flere bestemte personer.

    Typiske saker er klage:

    • over avslag på søknad om opptak
    • over formelle feil ved eksamen
    • over avslag på søknad om tilrettelagt eksamen
    • over avslag på søknad om permisjon fra studier
    • på avgjørelse om tap av studierett

    Nemndas vedtak i ordinære klagesaker kan ikke påklages videre, med mindre annet følger uttrykkelig av loven. Dersom det i overensstemmelse med dette ikke foreligger klageadgang over nemndas vedtak, må de som ønsker å angripe vedtaket i tilfelle gjøre det gjennom søksmål ved de alminnelige domstoler.

    I tillegg kan nemnda behandle saker om:

    • annullering av eksamen eller prøve på grunn av fusk
    • annullering av godskriving eller godkjenning av utdanning eller fritak for eksamen eller prøve på grunn av uredelig opptreden
    • bortvisning eller utestenging på grunn av grovt forstyrrende/klanderverdig opptreden
    • utestenging på grunn av fusk
    • utestenging på grunn av straffbare forhold

    Sakene som fremgår av kulepunktene over behandler nemnd for studentsaker som alternativ til styret. Disse sakene er ikke klagesaker.

    De vedtakene nemnda fatter i slike saker, kan påklages til et særskilt nasjonalt klageorgan.

    Klage over et vedtak truffet ved høyskolen skal sendes til post@nhfh.no ,eller per post til skolens adresse i Oslo. Fristen for å klage er tre uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part, eller er offentlig kunngjort.

  • Studentdemokratiet er et organ som drives av studentene ved NHFH

    Studentdemokratiet drives av studentene og består av studenter som har verv i høyskolen, herunder tillitsvalgte, representanter i LMU, representanter i nemnd for studentsaker, representanter i studieutvalget og representant i styret. Studentdemokratiet gir studentrepresentantene et fellesskap med tilhørighet og mulighet for medbestemmelse ved høyskolen.

    NHFH tilrettelegger for studentdemokratiet og støtter opp om dette viktige arbeidet.