Høyskolen har funnet det hensiktsmessig å ta utgangspunkt i seks kvalitetsområder:
Inntakskvalitet: Kvalitet ved søknad og opptak, tilrettelegging ved studiestart, studenters forkunnskaper ved opptak
Rammekvalitet: Kvalitet på fysisk og sosialt læringsmiljø
Programkvalitet: Faglig og didaktisk kvalitet i studieprogrammets utforming og planverk, og i hvilken grad studieprogrammet som helhet støtter opp om forventet læringsutbytte
Undervisningskvalitet: Høyskolens læringsarbeid, som undervisnings og læringsressurser, veiledning og oppfølging. Faglig og pedagogisk kvalitet og samsvar mellom læringsarbeid og innhold i studieplan
Relevanskvalitet: Utdanningens relevans for videre studier og/eller arbeidsliv
Resultatkvalitet: Studentenes studieprogresjon, læringsutbytte og eksamensresultater
Kvalitetsarbeidet har fem hovedfaser og foregår i en kontinuerlig utviklende prosess. Planleggingsfasen tar sikte på å konkretisere de strategiske målsetningene og hvordan disse er tenkt oppnådd. Utføringsfasen handler om gjennomføringen av utdanningsvirksomheten og løpende kvalitetsarbeid for å realisere høyskolens strategiske mål og sikre utdanningskvaliteten. I kunnskapsinnhentingsfasen innhentes informasjon og dokumentasjon som ligger til grunn for vurderingsfasen der tilbakemeldinger og resultater analyseres og vurderes og det foreslås tiltak for å forbedre kvaliteten. Evalueringene skal danne grunnlag for å prioritere og iverksette effektive kvalitetsutviklende og -forbedrende tiltak i tiltaksfasen.
For å sikre kvalitet i studietilbudene og som en del av kvalitetsarbeidet gjennomføres periodiske evalueringer av studieprogrammene ved høyskolen.